زیست فناوری (گزارش دوم ؛ زیست فناوری خاکستری)
 
درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

2.2.3        زیست فناوری و محیط زیست (زیست فناوری خاکستری)

حذف مؤثر آلاینده های خطرناک از محیط زیست با استفاده از ارگانیسم های پالایشگر و استفاده از فنون حفظ ، نگهداری و بهره برداری مناسب ذخایر ژنتیکی از جمله کاربردهای زیست فناوری در زمینه محسط زیست است. از جمله کاربردهای زیست فناوری در زمینه محیط زیست می توان استفاده از فنون حفظ ، نگهداری و بهره برداری مناسب از ذخایر ژنتیکی و نیز مطالعه و توسعه تنوع زیستی و حفاظت از گونه های در حال انقراض و حتی بازگرداندن گونه های منقرض شده نام برد.

پهنه جغرافیایی گسترده و تنوع اقلیمی کم نظیر و موانع طبیعی گوناگون سبب شده است تا در طول زمان تنوع ژنتیکی بی نظیری در کشور ایجاد و تثبیت شود و کشور ایران در زمره مناطق منحصر به فرد از لحاظ تنوع زیستی قرار گیرد. با توجه به غنای گونه ای در گشور ، اتخاذ تدابیری برای حفاظت از آنها ضروری به نظر می رسد. اولین اقدام در این راستا شناسایی دقیق گونه ها با استفاده از تکنیک های نوین است.

زیست فناوری در پاکسازی محیط زیست نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. تکنولوژی های فعلی مشکلات بسیاری را فراره زندگی بشر قرار داده است. آلودگی های زیست محیطی ، حجم زیاد زباله ها و مواد زائد غیر قابل تجزیه ، آۀودگی بیش از حد هوا ، از بین رفتن تدریجی لایه ازن ، بروز تغییرات شدید جوی ، افزایش دمای زمین ، بالا رفتن سطح آب اقیانوس ها و دریا ها ، همه پیامد های ناگواری است که علم و تکنولوژی حاکم در اثر بی توجهی و استفاده نا صحیح بشر برای ما به ارمغان آورده است.

پدیده زیست پالایی (Bioremediation) از جمله روش های بیوتکنولوژیک به معنای به کارگیری موجودات زنده برای حل مشکلات زیست محیطی است و شامل هر فرآیندی می شود که طی آن موجود زنده به کار گرفته می شود تا محیط زست آلوده را به حال اصلی و اولیه خود برگرداند.

به طور خلاصه استفاده از زیست فناوری در پاکسازی محیط زیست را می توان به این شکل بیان کرد : حذف مؤثر آلاینده های خطرناک از محیط زیست از جمله آلاینده های نفتی ، سموم شیمیایی آلاینده های حاصل از صنایع مانند فلزات سنگین و دیگر آلاینده های هوا ، آب و خاک با استفاده از میکروارگانیسم ها یا گیاه های پالایشگر که قادرند این آۀاینده ها را مصرف کرده و آنها را به ترکیبات غیرسمی تبدیل کنند.

ادامه دارد...

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 17:59 ::  نويسنده : عطیه رجائی